Jaguar – król rysunku
11 sierpnia 2010

Każdy Jaguar zaczyna swoje życie jako szkic na kartce papieru. Wizje projektantów pojawiają się pierwotnie jako kilka ostrych linii, następnie ewoluują do bardziej skomplikowanych projektów. Ostateczny kształt prototypu stworzony w programie graficznym powstaje na długo zanim prawdziwy samochód wyjedzie na nasze drogi.



„W procesie projektowym nadal wykorzystujemy tradycyjne szkice. Każdy członek grupy wykonuje kilkanaście, czy nawet kilkadziesiąt rysunków. Gdy konstruujemy nowy model, wspólnie analizujemy wszystkie pomysły i często kilka elementów łączymy w jeden projekt” – powiedział Ian Callum, Dyrektor Działu Projektowego Jaguara.
W większości przypadków trudno dostrzec w pierwotnym szkicu realny samochód. Zarys projektu jest bardziej kreskówką niż idealnym odwzorowaniem wizji. Podobnie jak w przypadku kreatorów mody – pierwotna wersja zawsze jest przerysowana i wymaga złagodzenia oraz dostosowania proporcji do rzeczywistości. Jedynie projektanci potrafią właściwie odczytać język szkicu i dopatrzeć się w nim wizji prawdziwego pojazdu.

Konstruktorzy Jaguara przystępując do projektu nowego XJ postawili sobie główny cel – samochód ma być śmiały i podkreślać sportowego ducha marki. Nowa linia zapoczątkowana modelami XK i XF spotkała się z dużym uznaniem zarówno krytyków, jak i klientów. To pozwoliło inżynierom Jaguara pójść o krok dalej – zaprojektować nowego XJ, który będzie imponował osiągami oraz elegancją i zmieni oblicze samochodów luksusowych XXI wieku.

W początkowej fazie każdy członek zespołu projektowego miał inne podejście do nowego samochodu – zależne od własnej wizji, nastroju i poczucia jaki powinien być nowy XJ. W marcu 2006 roku został opracowany fundament projektu – rozmiar, główne elementy konstrukcji, szklany dach oraz zarys przodu i tyłu samochodu. Na tym etapie opracowano już podstawowe właściwości jezdne, typ i moc silników. Nawiązując do pierwotnych szkiców stworzono 8 komputerowych wersji i z nich wybierano poszczególne elementy, aby połączyć je w spójną całość. Przez następne pół roku z ośmiu propozycji wyłoniono jeden dominujący motyw, a dopracowywanie detali trwało do połowy 2008 roku.

Przystępując do projektu specjaliści Jaguara zadali pytania: „Jaka jest nowoczesna limuzyna? Jaki powinien być najnowszy XJ?” Odpowiedzi szukali nie tylko w świecie motoryzacji. Istotnym źródłem inspiracji okazał się świat mody. Marki takie jak Louis Vuitton czy Prada od lat kreują sportowy luksus i przykładają szczególną uwagę do detali. Dbałość o szczegóły miała zatem ogromny wpływ na ostateczny wygląd samochodu. Dzięki temu powstał samochód, który jest ucieleśnieniem najwyższej jakości, komfortu i luksusu.

Więcej informacji na www.jaguar.pl

Galeria zdjęć




Komentarze


Brak komentarzy do tego artykułu. Zaloguj się aby napisać komentarz.




X

Serwis 4x4.pl zapisuje informacje w postaci ciasteczek (ang. cookies). Są one używane w celach reklamowych, statystycznych oraz funkcjonalnych - co pozwala dostosować serwis do potrzeb osób, które odwiedzają go wielokrotnie. Czytaj więcej >>

Akceptuję Politykę plików cookies